Skip to main content

Is koffie gezond?

Koffie, het drankje dat een groot deel van de mensen niet uit zijn leven zou kunnen denken. Of het nou is om de dag mee te beginnen of om de laatste uren op werk nog dragelijk te maken, het is voor veel mensen onmisbaar. Maar is dit drankje nou gezond te noemen?

Wat koffie voor veel mensen zo onmisbaar maakt is de stof cafeïne die van nature voorkomt in koffiebonen. Verder bevat koffie nog een aantal andere stoffen waarvan beweerd wordt dat deze een positief effect zouden hebben op het lichaam, zoals het verlagen van de kans op diabetes type 2.

Cafeïne zorgt voor het opgewekte, energieke gevoel dat je kunt krijgen na het drinken van één of twee kopjes koffie, je voelt je minder vermoeid en zult meer concentratie hebben. De helft van de cafeïne zit al 3 tot 4 minuten na het drinken van je kopje koffie in je bloed. Uit onderzoek is gebleken dat het piekniveau van cafeïne na 30 tot 60 minuten is, maar ook daarna kun je de effecten nog uren ervaren.

Ook is er onderzoek gedaan naar het effect van cafeïne op sportprestaties, dit bleek bij juist gebruik een positief effect te hebben. Zo is bewezen sporters iets minder snel volledig uitgeput zijn wanneer ze cafeïne tot zich hebben genomen.

Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, zit er aan deze wonderdrank dan ook nog een keerzijde?

Wanneer je overgevoelig bent voor cafeïne of hier een ruime hoeveelheid van binnenkrijgt, zul je nadelige effecten van cafeïne kunnen ondervinden. Je kunt dan last krijgen van hoofdpijn, slapeloosheid en een rusteloos en prikkelbaar gevoel, dit geldt echter niet voor iedereen.

Ook zit er in koffie een kleine hoeveelheid van de stof acrylamide, een stof die ontstaat wanneer zetmeelrijke producten worden verhit boven 120 °C. Deze stof ontstaat tijdens het roosteren van de koffiebonen en kan in grote hoeveelheden schadelijk zijn voor het lichaam.

Er werd beweerd dat cafeïne een vocht afdrijvend effect zou hebben, dit blijkt inmiddels echter een achterhaalde theorie te zijn. Je kunt koffie zelfs optellen bij je dagelijkse vochtinname!

Verder is teveel natuurlijk nooit gezond, dus ook niet van koffie. Hoeveel koffie je precies kunt drinken op dagelijkse basis hangt af van een aantal factoren zoals de koffiebonen (arabica of robusta) en de zetwijze van de koffie. Het algemene advies geldt: Drink vanwege de cafeïne niet meer dan ongeveer 4 koppen koffie per dag. (Stiekem houden we ons daar natuurlijk liever niet aan!)

2 Comments

Leave a Reply